Selasa, 10 November 2015

TMJ dan Migrain Connection

TMJ dan Migrain Connection

Adakah anda mengalami migrain atau sakit kepala kelompok? Jika anda lakukan, anda mungkin menjadi salah satu daripada anggaran 10.8 juta orang yang mengalami TMD (Tempomandibular Penyakit Bersama). Walaupun mangsa migrain sering mengambil jalan untuk pop pil, berbaring di dalam bilik gelap dan menutup semua aktiviti sepenuhnya sehingga kesakitan reda, penyelidikan baru menunjukkan bahawa sakit kepala mendadak tertumpu sebenarnya boleh berasal dari rahang dan boleh dijaga di sumber !

TMJ
Bersama temporomandibular (TMJ) adalah sendi engsel yang menghubungkan rahang bawah (rahang bawah) ke tulang temporal tengkorak. Seperti sendi sinovia lain dalam badan, TMJ adalah terdedah kepada perubahan degeneratif sama akibat tekanan yang kerap dan setiap hari.

Gejala umum TMD adalah sakit umum orofacial, sakit kepala yang kronik dan sakit telinga, disfungsi rahang, termasuk mengunci hyper- tidak menimbulkan pergerakan, rahang, klik menyakitkan dan bunyi popping apabila membuka dan menutup mulut, dan kesukaran bercakap dan mengunyah. Lazim, pendekatan pertama sedang berehat rahang, terapi fizikal, dan makan makanan hanya lembut. Dalam beberapa kes bercakap adalah lebih digalakkan. Apabila tindakan-tindakan rahang yang menghadkan tidak berfungsi, anduh mulut digunakan pada waktu malam kadang-kadang boleh menyelesaikan masalah ini. Jika gejala-gejala yang menyakitkan dan menjengkelkan berlarutan, orang-orang dengan TMD boleh melaporkan kepada TMJ pakar pergigian dan pembedahan. Rawatan konvensional termasuk TMJ arthroscopy dan pelbagai jenis pembedahan, implan TMJ, suntikan toksin botulinum, dan cauterization. Semua ini adalah invasif dan agak berisiko, dan merawat masalah serta-merta manakala sebahagian besarnya akibat mengabaikan masa depan. Walaupun pembedahan adalah pilihan, terdapat satu prosedur lebih berfaedah dan kurang invasif yang dapat menghilangkan masalah-masalah ini berterusan.

Prolotherapy untuk Jaw yang
Banyak masalah yang menyakitkan dan berterusan boleh dikaitkan secara langsung kepada ligamen dan / atau tendon kelemahan atau degenerasi. Dengan pemahaman ini, beberapa pakar perubatan telah mula memberi tumpuan secara langsung pada sendi dan / atau tendon untuk tanah sifar untuk penyembuhan dan pembaikan. Mereka melakukan ini dengan menggunakan terapi yang, walaupun telah wujud selama beberapa dekad, sering diabaikan oleh perubatan arus perdana.

Prolotherapy, terapi suntikan berdasarkan dextrose-, telah terbukti dalam satu kajian haiwan dua buta dalam tempoh enam minggu untuk meningkatkan jisim ligamen sebanyak 44%, ketebalan ligamen sebanyak 27%, dan kekuatan persimpangan ligamen tulang sebanyak 28%. (1) Satu lagi kajian haiwan mengesahkan Prolotherapy disebabkan tindak balas penyembuhan biasa yang berlaku apabila tisu yang tercedera adalah penyembuhan sendiri. Dalam kajian ini, Prolotherapy yang disebabkan lilitan tendon meningkat sebanyak kira-kira 25% selepas tempoh enam minggu. Dalam kajian manusia di Prolotherapy, biopsi dilakukan selepas selesai rawatan menunjukkan peningkatan statistik yang signifikan dalam serat kolagen dan ligamen diameter sehingga 60%. (2)

Bagaimana Adakah Prolotherapy Kerja Secara khusus di rahang
Dalam tahun 1930-an, seorang doktor yang bernama Louis W. Schultz mendapati bahawa dengan menggunakan Prolotherapy pada rahang bahawa:

- Tidak ada perubahan dalam rongga sendi biasa; percambahan berlaku di ligamen.
- Tiada sebarang perubahan kasar pada ligamen selain daripada penebalan mereka.
- Limfosit menyusup masuk ke kawasan yang disuntik dalam tempoh 30 minit.
- Pengawalan Senjata tisu boleh dilihat dalam 4-6 hari.

Walaupun keputusan ini adalah berumur lebih daripada 60 tahun, keputusan hari ini adalah sama seperti yang menakjubkan. Suntikan kepada TMJ boleh membaiki dan menguatkan ligamen dan ketara mengurangkan kesakitan yang dikaitkan dengan kemerosotan dan kelemahan sendi. Ia boleh menyembuhkan TMJ dan mengelakkan berulang di masa hadapan. Jika anda mengalami sakit di rahang anda dan mempunyai sakit kepala yang berulang-ulang, anda perlu dinilai untuk TMD. Jika anda mempunyai, anda mungkin ingin menyelidik kemungkinan Prolotherapy sebagai rawatan jangka panjang serta-merta dan.

1. Liu Y. Satu kajian situ pengaruh penyelesaian sclerosing dalam arnab ligamen cagaran perubatan dan kekuatan simpang. Penyelidikan tisu penghubung. 1983. 2: 95-102.

2. Maynard J. morfologi dan kesan biomekanik natrium morrhuate pada tendon. Journal of Orthopaedic Research. 1985. 3: 236-248.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar