Selasa, 10 November 2015

Chakra Ketiga - The Solar Plexus Chakra

Chakra Ketiga - The Solar Plexus Chakra

Plexus chakra Solar, chakra ketiga dipanggil Manipura dalam Sanskrit purba dan ia terletak di atas pusat. Tenaga dari chakra ini yang keluar dari bahagian depan badan dan juga sedikit sebanyak (seperti dengan semua chakra kecuali akar dan mahkota) yang keluar dari belakang badan juga. Tenaga yang mengalir keluar dari badan dalam dari sebuah vorteks daripada hanya atas dari pusat dan dari sudut yang tepat di belakang ia di belakang. Aliran tenaga dari hadapan badan adalah jauh lebih penting dari belakang.

Chakra ini mewakili kekuatan kehidupan dan diwakili oleh matahari. Ia memberikan kehangatan dan kehidupan memberi sifat-sifat matahari dan adalah chakra yang bertanggungjawab untuk kehidupan kita memberi kuasa. Ia mewakili kawalan diri, kuasa dalaman dan daya hidup dan ia mendorong kita untuk bertindak ke atas kekuatan dalaman kita sendiri.

Isu-isu pencernaan am dan hal-hal pemakanan disambungkan dengan pengaktifan chakra ini. Ia boleh membantu kita untuk mengimbangi badan kita dengan cara yang sihat.

Jika plexus chakra solar disekat maka pelbagai masalah perut boleh timbul seperti kembung, ulser, masalah pencernaan dan lain-lain

Warna yang berhubungan dengan chakra ini adalah kuning seperti matahari. Logam adalah gangsa dengan unsur yang menjadi api. Batu-batu yang berkaitan dan digunakan bersama dengan chakra ini adalah berwarna kulit limau dan mata harimau. Dengan menggunakan batu-batu ini dengan chakra ini anda dapat melihat lebih dalam di dalam diri anda dan akan lebih mudah untuk mengaku kesilapan anda sendiri. Ia juga boleh membantu dalam membangunkan hubungan antara kuasa minda bawah sedar anda dan kehendak kreatif anda yang akan membantu dalam manifestasi peribadi. Kolon dan sistem pencernaan boleh dirangsang dengan menggunakan mata Tiger begitu juga kolon dan sudah tentu solar plexus sendiri.

Jika chakra ini adalah seimbang maka faedah psikologi akan meningkat kuasa peribadi, kebolehan untuk membuat keputusan yang baik dan adil dan penentuan yang besar secara amnya. Jika chakra tersumbat bagaimanapun kemudian beberapa kesan psikologi mungkin keraguan, tenaga yang rendah, rasa malu, keletihan dan masalah penghadaman.

Untuk mengaktifkan chakra ini untuk diri sendiri anda boleh bermeditasi muzik santai dalam kunci F. Gambar bola cahaya kuning di sekeliling chakra. Lihat bunga teratai kuning dengan 10 kelopak membuka dengan perlahan-lahan dan perlahan-lahan berputar hak ke atas kawasan chakra. Ini bunga teratai kuning dengan 10 kelopak diwakili dalam Sanskrit Mandala purba digunakan untuk plexus chakra solar.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar