Selasa, 10 November 2015

Home Pemulihan yang berkesan untuk Rawatan Buasir

Home Pemulihan yang berkesan untuk Rawatan Buasir

Rawatan buasir tidak perlu sukar. Anda boleh menggunakan ubat rumah untuk memulihkan kesihatan anda kembali normal. Tidak ada keperluan untuk cemas kerana buasir tidak penyakit yang serius. Dan tidak pula mereka berbahaya atau mengancam nyawa. Mereka biasanya hilang dalam masa seminggu atau lebih. Yang mereka lakukan adalah untuk menyebabkan ketidakselesaan bagi pesakit.

Buasir adalah sama ada dalaman atau luaran bergantung kepada lokasi mereka di dalam sistem pencernaan. Jika ini boleh didapati di atas garis dentate terusan dubur, ia dirujuk sebagai buasir dalaman. Jika mereka di bawah garis dentate, maka ini adalah buasir luaran.

Buasir adalah dikelaskan mengikut ciri-ciri khusus kepada setiap jenis. Jenis pertama ijazah adalah dalaman dalam alam semula jadi dan mereka kekal dilampirkan kepada dinding rektum. Yang mereka lakukan adalah untuk berdarah, menghantar darah berwarna merah terang keluar dari dubur. Jenis kedua darjah adalah buasir yang menonjol keluar dari dubur tetapi akan menarik balik sendiri. Jenis ketiga darjah perlu jari untuk menolak mereka ke dalam rektum. Keempat darjah akan sentiasa kekal di luar dubur. Ini boleh menjadi buasir luaran atau thrombosed. Buasir memerlukan pembedahan tetapi ada rawatan rumah yang boleh melakukan kerja yang lebih baik.

Untuk menyelesaikan masalah buasir anda, anda perlu menggunakan langkah-langkah berikut:

1. Untuk serangan akut buasir, gunakan supositori yang mengandungi astringen, anestetik dan agen anti-radang steroid. Ketat ini akan mengecutkan buasir; anestetik akan dapat melegakan kesakitan semasa steroid akan menghapuskan gatal serta menyembuhkan kulit pecah dan radang sekitar dubur.

2. Ambil tablet Vitamin C 1000 mg dua kali sehari dan kemudian mengurangkan kepada sekali sehari selepas minggu. Vitamin C adalah anti oksidan yang akan menghapuskan radikal bebas yang merosakkan sel. Ia akan menguatkan dinding sel serta mengecutkan buasir. Walau bagaimanapun, persediaan yang juga mengandungi rutin, bioflvoids dan hesperidin akan melengkapkan kerja-kerja Vitamin C dalam menghapuskan buasir.

3. Penggunaan mandi sitz panas selama 20 minit setiap hari akan banyak membantu dalam melegakan buasir serta pembersihan kawasan yang terjejas. Mandi boleh gunakan garam herba, garam Epsom atau sekadar baking soda. Penggunaan mandi sitz telah didapati sangat berkesan.

4. Semak diet anda dan memastikan bahawa anda mengambil banyak serat. Gentian yang terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran. Makanan tambahan seperti serat psyllium boleh didapati dari farmasi.

Rawatan buasir boleh dilaksanakan menggunakan rawatan rumah itu tanpa melalui penggunaan pembedahan. Hanya gunakan pembedahan sebagai alternatif terakhir. Terdapat pelbagai ubat-ubatan rumah yang ada. Ubat-ubatan ini yang untuk menjadi murah, selamat dan sangat berkesan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar