Selasa, 10 November 2015

Penyakit Dan Perubatan Jiwa

Penyakit Dan Perubatan Jiwa

Hari ini, kita hanya mula menembusi untuk memahami rumit solekan umat manusia. Lebih daripada bahagian-bahagian tunggal badan, fikiran, dan semangat - atau jumlah keseluruhan, ia adalah antara hubungan-besar ini rangkaian yang bersambung yang sesekat sains kontemporari.

Walaupun perubatan berasaskan sains telah mencapai kemajuan dalam memahami dan memanipulasi mekanik fizikal asas dalam memelihara kesihatan - ia masih belum melebihi batasan disiplin untuk menemui teras keutuhan, dan punca penyakit.

Sebaliknya, kebanyakan masyarakat orang asli purba dan tradisional mempunyai pendekatan yang berbeza untuk campur tangan sakit. Mereka menyedari bahawa kesihatan dan penyakit tidak ditentukan semata-mata pada apa yang mereka melihat zahir, tetapi juga oleh apa yang mereka lihat dan tahu dari segi dalaman. Penekanan yang lebih diletakkan di atas keadaan jiwa, dan sambungan seseorang dengan intipati alam semula jadi - daripada hanya keadaan fisiologi seseorang.

Perubatan berasaskan jiwa menegaskan bahawa keadaan jiwa yang memberi kesan dan impak kesihatan keseluruhan dan kesejahteraan seseorang, dan fizikal yang sering mencerminkan keadaan. Menurut pandangan ini, hanya merawat fizikal adalah satu pendekatan yang tidak lengkap untuk penyembuhan - seperti cenderung kepada gejala tanpa mencapai teras.

Ancient dan tradisional pengamal perubatan, imam, pendeta, dukun, bomoh dan wanita - menghabiskan masa hidup latihan dalam yang mahir dalam kedua-dua aspek fizikal dan bukan fizikal, diagnosis, prognosis, dan rawatan penyakit, untuk mengekalkan keharmonian ahli-ahli masyarakat.

Kita perlu memerlukan lebih banyak pengamal kesihatan kita.

Sebagai contoh, adakah anda sedar bahawa etimologi (asal) psikologi istilah bermaksud "kajian jiwa", dan psikiatri istilah bermaksud "penyembuhan jiwa". Namun disiplin yang diamalkan masing-masing dalam masyarakat kontemporari hanya "pengajian" dan "merawat" tingkah laku manusia, dengan tumpuan sedikit atau tidak kepada keadaan jiwa. Ini adalah menarik, sedemikian rupa sehingga kata dasar dalam kedua-dua istilah ini ialah jiwa ... yang merupakan Dewi Yunani The Soul.

Terdapat terlalu ramai orang yang telah menerima rawatan separa ini, dan hidup sedikit - kerana tidak harmoni teras dalam tidak pernah ditangani dan diselesaikan.

Bukankah masanya dengan amalan berkembang dan pandangan penyembuhan dan keutuhan?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar