Selasa, 10 November 2015

Thrombocytopenia - Belajar Fakta Mengenai Ia

Thrombocytopenia - Belajar Fakta Mengenai Ia

Sekarang bahawa anda tahu anda mempunyai thrombocytopenia anda benar-benar perlu tahu semua fakta mengenainya. Jangan anda fikir? Atau mungkin ia adalah satu adik lelaki atau saudara rapat. Tidak kira yang merupakan salah seorang yang mengalami keadaan ini anda benar-benar perlu tahu sebanyak mungkin yang anda boleh tentang keadaan ini. Teruskan membaca. Saya pasti anda akan belajar sesuatu.

Fakta-fakta saintifik mengenai thrombocytopenia

Apabila orang biasa berdarah atau kehilangan platelet, terdapat badan akan bermula untuk menghasilkan faktor-faktor yang akan merangsang sumsum tulang untuk menghasilkan satu set baru platelet untuk menggantikan yang hilang.

Pada orang yang dengan thrombocytopenia ini hanya tidak berlaku. Jadi hasilnya badan tidak dapat mengimbangi platelet dimusnahkan. Sumsum tulang tidak menerima isyarat cukup kuat untuk mewujudkan lebih banyak platelet. Terdapat beberapa herba yang benar-benar merangsang platelet yang dihasilkan oleh sum-sum tulang.

Satu lagi fakta yang penting ialah sistem imun dalam mereka yang mengalami thrombocytopenia adalah tidak normal memusnahkan platelet. Ini adalah keadaan yang sedih. Tidak ada pengeluaran dan terlalu banyak kemusnahan.

Apa yang menarik adalah bahawa jika darah seseorang yang mengalami kiraan platelet yang rendah diselitkan o transfused menjadi orang yang normal tanpa penyakit ini, ia secara automatik mendapat penyakit tersebut buat sementara waktu. Maksudnya platelet mereka akan mengurangkan.

Ini adalah kerana beberapa antibodi pelik yang memusnahkan platelet dan bukannya memusnahkan musuh seperti virus, pepijat dan kanser.

Dan wanita maaf, anda lebih cenderung untuk mendapat penyakit ini. Malangnya anak-anak kecil juga terdedah kepada keadaan ini. Saya tahu kerana abang saya mengalami penyakit ini ketika ia masih kecil.

Hanya dalam kes anda tidak tahu, anda biasanya di sebelah selamat selagi platelet anda kekal kira-kira 50,000 atau lebih tinggi. Ada yang mengatakan 40,000. Tetapi sudah tentu, semakin tinggi mereka adalah masalah yang lebih sedikit anda akan mempunyai jika anda masuk ke dalam krisis.

Anda boleh dengan mudah memeriksa tahap platelet anda dengan melakukan PJK biasa (Complete Blood Count). Dengan cara ini, anda sepatutnya mempunyai pelbagai biasa 150,000 hingga 450,000.

Doktor perubatan biasanya hanya menumpukan perhatian kepada menekan sistem imun dengan penggunaan ubat-ubatan kuat. Mereka kadang-kadang bekerja tetapi banyak kali mereka tidak. Oleh itu, apabila mereka tidak bekerja, kaedah yang lebih drastik perlu digunakan. Salah satu daripada mereka kaedah ialah penyingkiran limpa.

Terdapat juga cara semulajadi yang berkesan untuk membantu orang dengan thrombocytopenia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar