Selasa, 10 November 2015

Hidup Hijau - Mengamalkan Life Green Buat Bersih Alam Sekitar Dan Sihat

Hidup Hijau - Mengamalkan Life Green Buat Bersih Alam Sekitar Dan Sihat

Secara ringkasnya, kemampanan adalah istilah yang bercakap tentang faktor-faktor yang mengurangkan kesan karbon kami hari ini di samping menyediakan tanah untuk membuat kita sedar akan perkara-perkara yang kita perlu membangunkan masyarakat. Apabila ia datang untuk mewujudkan masyarakat yang hidup hijau, terdapat pelbagai mata yang kita perlu mengambil kira.

Sila lihat pada faktor-faktor yang diberikan di bawah. Semua cadangan yang untuk membantu bumi dan mengurangkan kesan karbon anda. Mengintegrasikan mereka ke dalam gaya hidup anda boleh memainkan peranan penting dalam membuat keseluruhan proses agak mudah.

Anda boleh memulakan dengan mengambil bahagian dalam program kitar semula supaya anda boleh memberi sumbangan dalam tong sampah anda di tempat yang betul dan bukannya cloggin sehingga tapak pelupusan.
Anda juga boleh menderma barangan terpakai (yang berada dalam keadaan baik) ke kedai-kedai berjimat cermat dan pusat perlindungan.
Membuat usaha dalam menjaga kebersihan udara. Sebagai contoh, anda boleh mengurangkan memandu apabila mungkin.
Memandu kereta bahan api yang cekap.
Mengelakkan pembakaran rumpai, membakar dapur kayu atau menyumbang kepada pencemaran udara lain.
Elakkan membeli air di dalam botol. Sebaliknya, anda boleh menggunakan bekas air yang boleh digunakan semula. Teknik ini akan membantu menyelamatkan bilangan botol setiap tahun.
Membawa beg kanvas yang boleh digunakan semula apabila anda membeli-belah dan parit beg plastik.
Berfikir dua kali sebelum melabur wang anda pada produk baru. Sebabnya cukup jelas bahawa jika anda membeli produk yang berkualiti rendah lepas itu mereka akan berakhir di tapak pelupusan. Oleh itu, pembelian produk-produk berkualiti baik dapat membantu kedua-dua anda dan persekitaran anda.
Pastikan anda mematikan lampu, peralatan, komputer dan lain-lain tenaga menggunakan perkara-perkara bila-bila masa yang anda tidak menggunakannya.
Mengelakkan pembaziran air.
Ini adalah mata yang anda boleh mengintegrasikan ke dalam gaya hidup anda untuk memberikan anda dan anak anda persekitaran hidup hijau yang bersih dan sihat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar