Selasa, 10 November 2015

Konsep Ayurveda Aahar Pachan atau Penghadaman

Konsep Ayurveda Aahar Pachan atau Penghadaman

Ayurveda adalah ilmu penyembuhan holistik. Objektif utama kehidupan manusia mengikut Ayurveda adalah untuk mencapai empat matlamat atau Purushartha:

Mengikuti agama seseorang (Dharma)
Mencapai pembangunan ekonomi dan kewangan (Artha)
Mencapai terkawal rasa-suapan) (Kama) dan
Pelaksanaan pembebasan (Moksha)
Objektif asas untuk mencapai semua empat gol adalah kesihatan dan itulah Arogya.

Aahar dalam Ayurveda
Dalam Ayurveda, makanan istilah ini dirujuk sebagai Aahar. Ia termasuk semua barangan makanan yang kita menelan, sama ada pepejal atau cecair. Makanan adalah satu-satunya perkara yang kita biarkannya memasuki dalam badan kita dengan mudah dan yang menunjukkan kesan lambat laun dalam rawa dan badan struktur keseluruhan kami. Dalam Ayurveda, aahar atau makanan adalah sangat penting. Itulah yang melalui proses aaharan dipanggil aahar. Keperluan makanan untuk dimakan yang sangat berhati-hati kerana makanan adalah memudaratkan kesihatan. Makanan perlu mencukupi dari segi kuantiti / jumlah. Makanan yang kami sediakan pengambilan juga perlu mengimbangi dari segi kalori dan nutrien. Makanan telah mendapat nilai psikologi dan sosio-budaya juga dan ia adalah situasi yang baik untuk mana markah Ayurveda atas orang lain.

Aahar Pachan dalam Ayurveda
Proses penghadaman dikenali sebagai Aahar Pachan dalam Ayurveda. Dalam Ayurveda, apa-apa makanan (Ahar) melalui yang berikut:

Rasa (Rasa)
Kegunaan (Guna)
Keupayaan Daerah (Veerya)
Metabolisme paduan (vipak), dan
Impact (prabhav)
Dikatakan bahawa Rasas menjalankan gunas dan dilaksanakan oleh veerya. Ini ditindas oleh vipak dan akhirnya prabhav membuat semua daripada mereka dihasilkan. Oleh itu, apabila kita makan makanan, kita perlu mengambil kira fakta bahawa makanan kita harus mempunyai kalori yang diperlukan mengikut umur. Begitu juga pengambilan kalori semasa mengandung dan menyusukan anak dan penyakit atau pemulihan juga perlu dipertimbangkan. Kalori mesti datang dalam bentuk yang seimbang dari segi lemak, protein dan karbohidrat. Makanan dimakan sebagai pepejal atau separa pepejal dan cecair. Salad mesti menjadi segmen penting dalam makanan. Air yang lain daripada jus dan susu yang diperlukan dan mesti tulen dan mencukupi.

Tujuan utama Ayurveda Aahar Pachan atau proses pencernaan perlu supaya manusia boleh mencapai matlamat utama sains. iaitu, mengekalkan kesihatan dan merawat penyakit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar